Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Nieuws

Zet je flow aan

Zet je flow aan

Het is niet eenvoudig voor coaches en trainers op dit moment. De strenge Covid-19 maatregelen hebben invloed op bijna alles wat je uitdenkt en onderneemt. Als coach wil je de hardlopers ontwikkelen en verbinden aan wat voor doel dan ook dat belangrijk voor hen is. Maar je moet afstand houden. Je moet je handen stuk wassen van premier Rutte en daarbij ook nog enthousiast blijven. De maatregelen zijn aangescherpt en je mag niet meer een groepje van 4 trainen maar slechts 2. Blijf je lopers motiveren en zet daarom jouw flow aan. Zo doe je dat.

Jongeren tot 18 jaar kunnen buiten blijven sporten en trainen in teamverband, maar je houdt als trainer anderhalve meter afstand. Vanaf 18 jaar geldt buiten een maximum van twee personen, die anderhalve meter afstand moeten houden. Maar geen teamtraining, geen wedstrijden, geen groepslessen en geen competitie. "Een rondje in je eentje hardlopen of fietsen kan altijd en is ook aan te raden", voegde Rutte in zijn speech vanuit het Torentje daar nog aan toe.

Trainingen in binnensportlocaties mogen niet meer gehouden worden. Meerdere clubs houden onder meer krachttrainingen en core stability training in indoor locaties. Deze zijn sinds 15 december niet meer toegestaan. Ook de sportscholen zijn vanaf die dag voor zeker 5 weken gesloten.
Je mag wel trainingen geven aan 2-tallen en meerdere 2-tallen. De hardlopers moeten onderling afstand houden en het moet duidelijk zijn voor controle welke tweetallen bij elkaar horen. Denk aan verschillende linten, hesjes of lichtjes om de 2-tallen visueel duidelijk te maken. De lopers mogen niet mengen, blijkt na extra vragen bij NOC*NSF over het sportprotocol.

Twee mag maar liever geen trainingen

Theo van Maanen, voorzitter van Hardlooptrainers Nederland heeft het volgende advies voor de leden van Hardlooptrainers Nederland: “Officieel mag je trainingen verzorgen aan groepjes van twee mensen. Je mag meerdere duo’s persoonlijk advies geven op anderhalve meter. Toch geef ik het advies om het aantal reisbewegingen te beperken en daarom geen live trainingen te verzorgen. Wel wil ik graag dat Nederland vitaal blijft en daarom kunnen trainers groepen juist nu op afstand begeleiden. Aan groepjes van 2 trainingen geven kan maar het is praktisch gezien lastig waardoor we alle begrip hebben voor clubs die nu even geen trainingen aanbieden.”

Hoe verder met trainingen?

Maar hoe dan verder voor de trainers en coaches die wel hun groepen willen bedienen? Afstand, hygiënemaatregelen, zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt en ondertussen wordt er ook gekeken door de club en instanties dat jij je goed aan de regels houdt. Je hardlopers voelen ook de maatregelen. Het leidt vaak tot regelrechte eenzaamheid. Je voelt de maatregelen als een zwaard van Damocles boven het hoofd. Neem dan als coach een beslissing: coach met alle maatregelen die er zijn en nog komen en coach met overgave zonder zwaard boven je hoofd.

Het gaat niet om over de top hyper coaching maar dat je met aandacht en toewijding je lopers helpt. Dat kan ook op een rustige toon, als dat goed werkt bij je groep. Soms een stilte laten vallen zegt meer dan opgewonden adviezen. Met elkaar ben je een netwerk, een sociaal netwerk. Of het nu 1,5 meter is, of het wordt zelfs online coaching, geef je volle aandacht aan de lopers en hun doelen. Zet je flow weer aan en geef je groep, groepen en de club weer leven.

Contact is de sleutel

Contact is je sleutel als coach. Nu we veel minder elkaar kunnen zien is het online spel van trainen en coaching feedback belangrijk. Tips voor contact op afstand:

  • Houd je appgroep lekker levendig
  • Bedenk dat je in je appgroep ook gesproken berichten kunt plaatsen. Je kunt je trainingen inspreken. Je kan ná de training feedback inspreken. Je hebt eigenlijk je eigen podcast in de groep.
  • Ga videobellen met je groep. Het is leuk, je hoort en ziet alle reacties en dat brengt je weer in de coachingflow. Jouw stem heeft invloed, warmte en dat is vooral nu belangrijk.
  • In deze periode zonder veel loopevenementen, vraag waar je lopers nu voor lopen. Waarom? Iedereen zal gedwongen moeten afstappen van doelen in de vorm van wedstrijden. De wedstrijden die er zijn voor de breedtesport zijn virtueel. Wat wordt er voor deze wedstrijden gevraagd en hoe werk je daar aan als coach?
  • Meten is weten geldt ook in de hardloopsport. Maar als alles omver wordt gegooid bepaal dan eerst wat je nu wilt meten.
  • Hardlopen gaat over potentieel bereiken en doelen behalen. Het is ook werken aan een groep en de lol in de sport. Bedenk een wedstrijd voor de leukste warming-up en je ontvangt zeker creatieve ideeën.
  • Je zal meer spanning, verveling en verslagenheid tegenkomen. Spanning los je op door hardlopen te combineren met rek, strek- en losmaakoefeningen. Verveling door te coachen op een spannend nieuw doel (de 2-km Cup?). Verslagenheid ga je te lijf door te werken met nieuwe doelen en meer spel in de trainingen.

Als je zelf bewust de beslissing neemt om flow door te geven dan heeft dat zeker effect op je groep. Steek die flow in het vitaal houden van je lopers, in conditie en mentaal. Vanaf deze plek wensen we alle trainers en lopers alvast een goed nieuwjaar toe.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!