Goede voornemens slagen vaker met vrienden?

30 januari 2019

30 januari 2019 - Als trainer zal je het herkennen, in januari komen meer mensen bij je hardlopen. De reden: het goede voornemen om bijvoorbeeld aan de conditie te werken of een paar kilootjes kwijt te raken in het voorjaar. Je ziet de stroom ieder jaar op gang komen maar hoe lang blijven deze nieuwe sporters? Onderzoeksbureau Motivaction deed onderzoek naar goede voornemens en daar komen opvallende getallen uit. Je markt lijkt groot, 47% van de Nederlanders heeft goede voornemens. Je reële markt is een stuk kleiner want maar 17% van de Nederlanders rekent sport daarbij.

Kerncijfers

Een paar kerncijfers: bijna de helft van de Nederlanders (47%) heeft goede voornemens voor 2019. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction onder 1.513 leden uit het StemPunt-panel. De meest genoemde voornemens zijn minder stressen (19%) en afvallen (19%), maar ook gezonder eten (18%) en meer sporten (17%) staan hoog op de lijst.

Vrouwen versus mannen

Vrouwen hebben vaker (51%) goede voornemens dan mannen (44%) en kiezen daarbij voor andere doelen. Ze willen dit jaar afvallen (23%), minder stressen (22%) en gezonder eten (21%). Mannen kiezen daarentegen vaker voor minderen of stoppen met alcohol (8% vs. 7% gemiddeld).

Het mooie van deze bovenstaande cijfers is dat je daar als trainer/coach veel invloed op hebt. Je kan echt het verschil maken voor al deze Nederlanders.

Vrienden werken samen

Onderzoeker Lisa Baart van Motivaction stuurde nog een opvallend extra deel van het onderzoek. Je hebt zelf als trainer zeker de ervaring dat groepjes van vrienden langer blijven sporten. Op de redactie wilden we graag weten of dit invloed heeft op het realiseren van de goede voornemens. ‘Ja’, is het antwoord maar het verschil tussen vrouwen en mannen is groot. Op de vraag ‘als je goede voornemens hebt met familie of vrienden wordt de slaagkans groter?’ meldt 34% van de mannen ‘eens’ tegenover 41% van de vrouwen. Het lijkt erop dat de mannen denken dat ze het wel zelf aankunnen.

Millennial wil nog gezonder zijn

Ook millennials beginnen 2019 vaak met goede voornemens (53%) en een hoger percentage dan de Nederlander rekent sport daarbij. Zij willen dit jaar gezonder leven door gezonder te eten (24%), minder te stressen (22%) en meer te sporten (21%).

Adviseer in hardlopen én leefstijl

Met alleen maar goede hardlooptrainingen aanbieden kom je er niet helemaal. Kijk als trainer ook naar adviezen op het gebied van leefstijl. De groep met goede voornemens wil vaak gezonder eten en/of afvallen (60%). Een kleine meerderheid wil dat bereiken door minder te snoepen (53%), maar ook meer sporten (49%) en meer groente en fruit eten (48%) zijn populair. Nederlanders passen hun dieet in 2019 vaak aan door minder suiker te eten (40%), maar slechts 14% gaat minderen met vlees. Een kleine groep (5%) wil een speciaal dieet gebruiken om de goede voornemens te halen. Millennials die in 2019 gezonder willen leven gaan vaker minderen met frisdrank (27%).

Balen: goede voornemens stranden snel

Het bedenken van een goed voornemen is stap één, maar het volhouden is moeilijk. Ruim een derde (35%) van de Nederlanders heeft dit jaar dezelfde goede voornemens als vorig jaar, onder millennials is dit zelfs 42%. Van de ondervraagden met goede voornemens geeft 29% de goede voornemens van vorig jaar niet zo lang vol te hebben gehouden als ze wilden, en slechts 31% verwacht dit jaar wél met hun goede voornemens intact het jaar af te sluiten. In afvallen heeft men het minste vertrouwen, 48% verwacht dit niet het hele jaar vol te houden en 32% denkt het zelfs al voor juni op te geven.

Hopelijk kun je als trainer deze tendens omdraaien en verwelkom je al die hardlopers wekelijks bij de trainingen heel 2019.

Over het onderzoek

Voor dit online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. De vragenlijst is volledig beantwoord door 1.513 respondenten in de leeftijd van 16 tot 70 jaar. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality ™. De veldwerkperiode van het onderzoek is van 1 januari tot 9 januari 2019.

Deel dit artikel