Sleutel aan je netwerk met de tweetrapsraket voor succes

03 maart 2021

Veel verenigingen ervaren support vanuit hun achterban in deze coronacrisis. Toch zien we ook dat verenigingen of loopgroepen leden verliezen. Trainers zijn er vooral om lopers te begeleiden maar tegelijkertijd wil je ook graag dat een vereniging of club goed in zijn vel zit. Sleutel met elkaar aan je netwerk en je komt vooruit. Zet de onderstaande tweetrapsraket in voor het werven van nieuwe leden.

Wat is dat, die tweetrapsraket? Je gaat er niet mee naar Mars. Je gaat er ook niet sneller door lopen maar je haalt hopelijk meer leden binnen. Of meer lopers voor bijvoorbeeld een clinic van een aantal weken.

Tweetrapsraket

De eerste trap van deze raket is de groep bestaande hardlopers. Je doet het goed als trainer. Je weet wat deze mensen willen en je kunt het enthousiast overbrengen en onderbouwen. Kort door de bocht, je verstaat je vak. Dan heb je blije hardlopers in je groep en dat is ook de reden dat ze niet makkelijk weglopen. De kwaliteit in je trainingen is hoog en dat vertaalt zich naar het vasthouden van leden en dat betekent een stroom in je kassa. Nu zetten we de tweede trap aan.

Je kunt zelf nog heel veel acties ondernemen om reclame te maken. Kijk er eens anders naar, de tweede trap van de raket. Jouw leden hebben een nog groter netwerk dan jij zelf. Draag het over aan je lopers, laat hen reclame voor de club maken. Vraag of je lopers mee helpen zoeken naar nieuwe leden. Zij spreken dan weer met vrienden, familie, kennissen en op het schoolplein over het hardlopen en de trainingsgroep. Net als het ministerie van Buitenlandse Zaken heb je een groot netwerk aan waardevolle ambassadeurs. De een is extroverter dan de ander, verwacht niet van iedereen hetzelfde resultaat.

Wat is het voordeel?

Geef die tweede trap in je raket nog een extra booster mee en organiseer een voordeel als iemand een extra lid aanbrengt. Stel je hebt één of twee proeftrainingen in de aanbieding. Hoe kun je dan toch de incentive verbeteren voor je leden?

  1. De makkelijkste is korting op het lidmaatschap van een bestaand lid. Je kan het ook combineren met een introductiekorting voor het nieuwe lid. Dan zijn beiden blij.
  2. Raar maar waar, die korting is niet altijd waar mensen harder voor lopen. Wel doen ze moeite voor je als je iets extra’s voor de leden organiseert. Bijvoorbeeld, je houdt een clinic over het trainen van techniek. Een ander voorbeeld, je zet een bijzondere route uit en je neemt de leden mee op deze leuke tocht die nieuwe leden hebben aangebracht.

Zo kun je nog veel meer voordelen verzinnen die je de actieve leden kunt geven. Het zijn bijzondere leden, geef hen ook iets bijzonders en vaak is dat een hardloopervaring.

Even online zoeken

Begin je aan de tweetrapsraket? Denk ook aan de digitale ondersteuning. Wat doen potentieel nieuwe leden die spreken met jouw leden? Ze checken even je website en je sociale media. Als je zelf de sociale media beheert, zorg dan alvast voor een aantal leuke onderwerpen voor je posts. Je weet wat voor actie je uitzet met je leden om nieuwe leden te werven. Daar zitten vaak tientallen aanknopingspunten in voor een korte post en beeldmateriaal om online te plaatsen.

Je actieve leden doen moeite om nieuwe leden te werven. Bij sociale mediakanalen die goed onderhouden worden, groeit het vertrouwen van de potentiële nieuwe leden dat het een actieve en goede club is. Sociale media is daarmee opeens de spits van het team die het werven van de leden afmaakt.

Je zal zien dat potentieel nieuwe leden even kort deze kanalen checken. Een mobiele telefoon heeft bijna iedereen wel bij de hand. Er is ook een deel dat zich aanmeldt bij jouw sociale media omdat het zo een lage drempel heeft. Zij volgen jou en je vereniging een aantal weken voordat ze echt een ja/nee beslissing nemen om lid te worden. De invloed van sociale media loopt vaak langer door dan de actie die je ambassadeur-leden houden. Laat de actie online daarom een paar weken langer doorlopen dan de actie die je plant met je leden.

Mogelijk nieuwe leden scrollen gauw even je sociale media door. Zij kijken daarbij naar eerdere posts. Idealiter begin je met het vaker plaatsen van berichten over je vereniging of over de actie een paar weken voordat die echt begint.

Kansen bij jongeren

Met de versoepeling op de coronaregels per 3 maart 2021 dat jongeren tot en met 26 jaar weer met elkaar op anderhalve meter mogen sporten, biedt kansen voor ledengroei. Wie weet kun je met de tweetrapsraket in deze groep nieuwe leden vinden.

Auteur: Marc Gerlings

Deel dit artikel