Vooral in het hardlopen, van sprint tot marathon, ben je niets zonder een goed plan. Trainingsschema, voeding, stressoren; je houdt alles in de gaten. Zo ben je opgeleid. Want dat is de route naar succes. Het is niet altijd wat bij de sporter past.
Wie een plan heeft, heeft zijn doelen helder. Dan is de stap naar verwezenlijking niet iets vaags maar haalbaar. Totdat je merkt dat je langs de kant staat te gillen dat het harder kan. Dat die techniek echt anders moet. Je geeft weer een pep talk. Helaas, het werkt niet meer. Die brok energie die je altijd zo mooi doorgeeft, lijkt niet meer de gouden pil. Dat is het ook niet meer. Ook al hebben veel consumenten het beeld van de moed insprekende coach, dat is maar een klein deel van het vak.
De andere zijde van je atleten moet je ontdekken. Pure energie doorgeven en alsmaar blijven motiveren is niet de oplossing die voor iedereen geldt. Dat is voor sommige trainers en coaches even wennen.
Eerst vind je uit wat voor types je in je groep hebt. Komt 80% van de groep opdagen al voor de training en staan ze handenwringend langs de kant ‘zo we gaan er weer tegenaan’. Dat is al heel anders dan de laatkomers die je bijna aan de haren bij de training moet slepen. Zijn mensen intrinsiek gemotiveerd of is het bijna afwezig? Dat is al een belangrijke basis.
Meestal zit je boven het gemiddelde als het gaat om motivatie bij hardlopers. Dat is fijn, dat maakt het vak interessanter. Dan heb je mensen die ook gevormd willen worden. Die kennis willen opsnuiven.
Toch raken mensen door heel veel verschillende factoren gemotiveerd. Soms kun je dat achterhalen. Dat kan bijvoorbeeld op deze drie manieren:
Met deze drie eenvoudige technieken krijg je informatie van zowel de gemotiveerde als de minder gemotiveerde hardloper. Kun je daar de gedeelde trainingsonderdelen uithalen dan kun je veel beter je plan aanpassen naar de groep en naar de individuen. Hoef je niet meer schreeuwend langs de kant je energie aan niets te verspillen. Kun je met meer zwijgzaamheid meer bereiken.
Met dat betere plan spreek je veel meer de intrinsieke motivatie aan. De sporter beleeft meer aan zijn sport en dat levert meestal een stevige portie motivatie op. Wie plezier in zijn sport heeft, wil meer.
Laat dan wel aan je atleten weten dat je op hun input bouwt. Dat je rekening houdt met hun wensen en wat ze willen bereiken. Dit is je signaal dat je je sporters vertrouwt en om hun geeft. Een belangrijke band die het verbeteren van motivatie sterk kan ondersteunen.