
25 augustus 2017 - NOC*NSF en Rotterdam hebben hun plannen voor de Nationale Sportweek 2017 bekend gemaakt. Dit jaar is er vooral veel aandacht voor de sociale kracht van sport. De 14e Nationale Sportweek is dit jaar dé sportpromotieweek van Nederland. Van 9 tot en met 17 september 2017 zal de kracht van sport en ‘we winnen veel met sport’ centraal staan. Hardloopclubs zetten zich massaal in tijdens de week om veel mensen voor de hardloopsport te winnen.
Zet je club open
Nationale sportweek 2017 staat het thema ‘zet je club open’ centraal, in de letterlijke vorm van, “ik neem je mee”. Je kunt als trainer of coach mensen meenemen naar je club. Dit is ook verwerkt in de website van Nationale Sportweek. Op social media wordt daarbij de hashtag #ikneemjemee gebruikt. Zodat sportclubs, ook atletiek- en hardloopclubs, leden uitnodigen iemand mee te nemen voor een proeftraining of een ander event om mensen aan het hardlopen te krijgen.
150 hardloopclubs in spaaractie
Daarnaast loopt een grootschalige actie bij de supermarkten van Albert Heijn om door volle AH Spaarkaarten deel te nemen aan trainingen bij een sportclub. Binnen deze actie hebben zo’n 150 hardloopclubs en atletiekverenigingen aangegeven mee te doen (https://www.ah.nl/sportactie). De actie start op 4 september 2017.
Spaaractie loopt maanden door
“We winnen in Nederland veel met sport.” Zo stelt Erik Lenselink, manager Sportontwikkeling bij NOC*NSF. “Het gaat daarbij niet alleen om medailles, sport haalt bij iedereen en op elk niveau het beste naar boven. In de Nationale Sportweek van 2017 laten we zien en voelen waar sport goed voor is, individueel maar ook maatschappelijk voor ons allen. In de maanden die er op volgen kan heel Nederland tijdens de Albert Heijn Sportactie zelf ontdekken wat sport voor je kan opleveren. Met Rotterdam als host-city zijn we tijdens de Sportweek verzekerd van vele leuke, uitdagende en inspirerende activiteiten met regionale en landelijke uitstraling.”
De presentatie van de plannen vond gister plaats tijdens het beslissende WK-kwalificatietoernooi voor de Nederlandse Volleybaldames in Rotterdam.
Peter Sprenger, voorzitter Nevobo en gastheer van de presentatiebijeenkomst, gaf een toelichting op het toernooi en zei over de NSW 2017: “Goed dat in de Nationale Sportweek 2017 aandacht wordt gegeven aan het maatschappelijk belang van sport. Iedereen zou zich bewust moeten zijn van de kracht van sport als het om het verbinden en stimuleren van bewegen, gezondheid en sociale participatie gaat. Ik ben er van overtuigd dat hier nieuwe kansen liggen voor de samenwerking tussen verenigingen, gemeenten en het bedrijfsleven. De lokale sportinfrastructuur is een geweldig platform. Ik wens iedereen een goede Nationale Sportweek 2017 toe.”
Tijdens de bijeenkomst waren ook Sportpromotors Monique Kalkman en Ralf Mackenbach aanwezig.
Een sportpromotor is het gezicht van de Nationale Sportweek. Zij zetten zich belangeloos in voor de sport. Ralf Mackenbach is zanger, danser en acteur, en heeft een groot hart voor de sport. Monique Kalkman zet zich al jaren in voor sporters met een beperking en is één van de grootste Paralympische tennishelden die Nederland kent.
Vijf thema’s op vijf dagen
Tijdens de Nationale Sportweek 2017 wordt specifiek aandacht geschonken aan vijf voor Nederland belangrijke maatschappelijke thema’s: 9 september: De inzet van vrijwilligers in de sport 11 september: Sportiviteit en respect 13 september: Onderwijs en schoolsport: Opening sportieve schooljaar 15 september: Sport voor mensen met een beperking 17 september: Sport & BewegenNog niet actief met je club? Doe mee
Gedurende de gehele sportweek worden in heel Nederland bovendien op lokaal niveau activiteiten georganiseerd, meestal geïnitieerd door de lokale sportservice organisatie en uitgevoerd in samenwerking met buurtsportcoaches en lokale sportclubs. Deze activiteiten hebben vooral een ‘instuif’ karakter. NOC*NSF moedigt de lokale organisaties aan om deelnemers enthousiast te maken om te sparen met de AH Sportactie, zodat zij in de maanden na de Nationale Sportweek via die actie kunnen ontdekken welke sport bij ze past.
Voor 2017 zijn een aantal sterke vernieuwingen doorgevoerd. Vooral digitaal is de toegang tot de week veel laagdrempeliger geworden. De innovaties en samenwerking op een rij:
- Voor het eerst één nationaal platform (www.nationalesportweek.nl) waarbij gemeenten, bonden en sportclubs hun activiteiten nationaal kunnen promoten. Inclusief systeem voor boekingen bij commerciële sportaanbieders.
- Aandacht voor de maatschappelijke kracht van sport.
- Betrokken partners: Ferrero bij de Sportieve opening van het Schooljaar en NOC*NSF partner Albert Heijn met haar sportactie.
- Iedereen kan meedoen: Club, Gemeente, Sportbond én Basisschool.
Facts & Figures Nationale Sportweek
- In meer dan 350 van de 388 gemeenten zijn er activiteiten in de Nationale Sportweek, dat is in bijna 95% van de Nederlandse gemeenten.
- In meer dan 150 gemeenten is er een eigen lokale sportweek tijdens de Nationale Sport Week.
- De Nationale Sport Week vindt plaats voorafgaand aan de Europese week van de sport, waar de Nationale Sport week deel van uitmaakt.
- In heel Nederland worden er 200 verschillende sporten aangeboden, inclusief een aanbod aan verschillende sporten die toegankelijk zijn voor gehandicapten.
- Naar verwachting zetten 9.000 tot 10.000 clubs hun deuren open voor de opening van het sportseizoen.
- Dertien sportpromotors