Trek mensen naar je trainingen in het najaar

30 augustus 2017

30 augustus 2017 - Sportief bewegen is goed voor je gezondheid. Mensen weten dit wel maar dat betekent nog niet dat ze zich massaal inschrijven voor jouw trainingen. Juist die massa heb je nodig om je club gezond te houden. Om het aantal vrijwilligers op peil te houden. En zeker ook om talenten verder te helpen. Hoe krijg je meer mensen bij je trainingen in het najaar van 2017?

Wijs naar de horizon

Sportief bezig zijn is gezond maar het bewijs door medici is niet meteen de overtuigende informatie waardoor mensen inschrijven. Help ze door te wijzen naar de stip op de horizon maar waarbij de horizon niet te ver weg ligt. Risicofactor: Als de horizon té ver weg ligt, haken ze af. Dat kan door in je communicatie en in de trainingen te wijzen op: gezond blijven in dit najaar.

Fit in het najaar, vraag naar de bevestiging

Bij het najaar denken mensen aan griep, verkouden worden en minder lekker in je vel zitten. Door je trainingen aan te passen kun je de gezondheid van je leden een boost geven. Bied niet alleen dat gezonde najaar aan maar vraag na een aantal weken ook naar de bevestiging. Voelen mensen zich ook fitter, actiever en gezonder? Hoe meer ‘ja’ -antwoorden uit de groep hoe sterker je trainingen ook doorwerken in de motivatie om door te gaan.

Een andere horizon is om te wijzen naar wat mensen kunnen presteren in een bepaalde tijd. Het bekendste voorbeeld is het Start to Run programma dat hardlopers coacht om in 7 weken 25 minuten aaneengesloten te kunnen hardlopen. In de ogen van de consument een nog overzichtelijk blok aan tijd, de 7 weken, en een enorme sprong vooruit. Tenslotte zijn veel echte beginners niet in staat om 10 minuten achter elkaar hard te lopen.

Actie wordt persoonlijk rendement

Kijk goed naar je doelgroep en wat je aanbiedt. Zit jouw doelgroep veel uren van de dag op een stoel. Denk daarbij aan scholieren of kantoormedewerkers. ‘Zitten is het nieuwe roken’ is al goed bekend bij het publiek, ondanks de nog relatief jonge onderzoeken die dat beeld onderbouwen. Je kunt daarbij inspelen op gezondheid maar dat is nog niet de trigger waarop veel mensen reageren. Wel dat je als trainer de sleur doorbreekt. Dan zit je in het persoonlijke vlak en komt de boodschap sneller aan. Dan bied je een oplossing op een negatief gevoel.

Je kunt het ook positief aanpakken. Sport, actie, is ook een stimulans voor creativiteitsverbetering. Om de mind weer open te stellen voor studie of voor ideeën van collega’s op de werkvloer. Hardlopen levert energie en creativiteit op. Eigenlijk lever je dan als trainer persoonlijk rendement. Je hardloper houdt er veel meer aan over dan alleen een gezonde training.

Sociale dieren

De mens is een sociaal dier. We willen graag bij een groep horen. Jij hebt als trainer je kennis en kunde om van die losse individuen een groep te smeden. Het levert daarom rendement op als je in je bijscholing tijd investeert in hoe je groepen kunt versterken. Grote kans dat als je die groep hechter maakt je:

A) Meer leden via leden trekt
B) Je leden langer en gemotiveerder blijven trainen

Dat laatste is interessant als je bijvoorbeeld een tarief per deelnemer berekent. Dan levert het economisch ook meer op.

Geef bewijs van succes

Mensen zijn gevoelig voor het argument van succes. Laat daarom één of meerdere mensen aan bod komen op je site, flyer of andere bronnen van informatie die succes hebben gehad door jouw trainingen. Zijn ze afgevallen? Hebben ze binnen termijn x de halve marathon gelopen? Afhankelijk van je doelgroep kan de succesvolle boodschap zijn werk doen.

Nog sterker wordt deze boodschap van succes als je er een getal aan kunt hangen. Voorbeeld: 150 mensen hebben via jouw trainingsprogramma de halve marathon gelopen. Dan zeg je indirect, mijn formule werkt. Maak je geen zorgen want met deze trainingsmethode ga je die nu nog onmogelijk lijkende afstand goed lopen.

Hopelijk trek je dit najaar veel nieuwe leden dan ga je ook met veel energie nieuwe trainingen geven. Dat is je eigen rendement.

Deel dit artikel