Maak de hardlopersidentiteit

02 januari 2020

Visualisatie van de succesvolle hardloper
Jij hebt als trainer een identiteit. Het is zo een vanzelfsprekendheid dat je er bijna niet bij stilstaat. Letterlijk. Die identiteit is bepalend voor wie je bent. Hoe zit dat bij je lopers? Daar valt nog een wereld te winnen als trainer.

Je kunt tegen een hardloper honderd keer zeggen dat hij of zij moet trainen. Dat er ook ‘huiswerk’ bij hoort in de vorm van trainingen die de lopers zelf moeten doen. Toch haken beginnende lopers nog vaak af. Je vaste lopers doen mee maar slaan nog steeds het liefst het huiswerk over. Want de trainingen zijn gezellig, maar jij verwacht meer van hen. Er is een uitweg.

Wie ben jij?

Gewoon simpelweg vertellen dat iemand moet trainen, lukt niet. Om het ouderwets te zeggen, het beklijft niet. Wat als je nu inspeelt op de identiteit van een loper? Identiteit maakt tot wie je bent. Het zit in de keuzes die je maakt. Waar je voor staat. Uit onderzoek uit 2010 bleek al dat mensen met een sterk besef van de cognitieve relatie tussen fysieke activiteiten en het gevoel van geluk vaak sportief actief zijn. Je wilt als trainer eigenlijk de identiteit hacken van je sporters. Hoe sterker de identiteit ‘hardloper’ is, hoe meer fysieke activiteiten door deze sporter worden vrijgemaakt voor de sport. De onderzoekers zagen dat hoe sterker de identiteit samenvalt met sport, hoe meer tijd mensen besteden aan deze sport.

Drie keer een visualisatie en dat werkte tot in ieder geval twaalf weken

Snel terugkomen

Het bleek twee kanten op te werken. Mensen met een sportidentiteit besteden meer tijd aan de sport. Sporters met een sterke sportidentiteit voelden zich heel schuldig als zij drie weken niét konden sporten, door bijvoorbeeld een blessure of ziekte. Deze gemotiveerde sporters hebben ook al veel meer plannen in hun hoofd om terug op het oude spoor te komen dan mensen met een minder sterke sportidentiteit. De sporters met de sterke identiteit zijn er mentaal duidelijk veel mee bezig.

Hardloper? Waarom?

Hoe doe je dat? Als trainer zal je vaak met de ‘waarom-vraag’ moeten spelen. Daar komen antwoorden op wie iemand is en hoe hij of zij naar de sport kijkt. En uiteindelijk of de persoon intrinsiek gemotiveerd is. Zodra hardlopen intrinsiek aan de persoon is verbonden in de identiteit, grote kans dat je als trainer heel veel kunt bereiken. Of het nu is om beter te trainen voor een evenement of om bijvoorbeeld je club of loopgroep te helpen als vrijwilliger. Dat is een lastige route maar moet je zeker niet uit de weg gaan. Er is een andere manier. Trainers zijn vaak meer actiegericht en dan is deze volgende methode een aantrekkelijk alternatief.

Hoe sterker de identiteit ‘hardloper’ is, hoe meer fysieke activiteiten voor de sport

Speel je hoofdrol

Hiervoor wordt de techniek van visualiseren gebruikt. Je kunt je sporters laten visualiseren dat ze actieve en succesvolle hardlopers zijn. Bij een onderzoek om mensen meer fysiek actief te krijgen hielp het om drie keer een visualisatie te doen en dat werkte tot in ieder geval twaalf weken. Het onderzoek had geen latere termijn onderzocht dan de twaalf weken.

Door met kleine stappen

Je kunt er niet alleen maar over denken en voorstellen. Sport betekent ook gewoon doen. Het beeld dat je van een hardloper schetst, is wat de sporter zal opnemen. Bedenk dan wel dat kleine veranderingen de identiteit versterken. Misschien vindt je wandelen als hardlooptrainer maar niks. Maar als dat de opstap is naar de identiteit tot hardloper is deze kleine stap toch iets om te omarmen. Uit onderzoek in 2015 bleek uit interviews met sporters dat er wel degelijk gedeelde meningen werden achterhaald over sport en wat sport voor de identiteit doet. Ondanks alle individuele verschillen hoe mensen naar sport kijken, kun je als trainer achterhalen wat de identiteit van je hardloopgroep is of vormt. Daar kun je in trainingen en coaching op inspelen. Bij weer ander onderzoek, gepubliceerd in 2018, bleek hoe sterk de groep zorgt voor de identiteit van het individu. Dit werd getest met de vignettenmethode door hardlopers kenmerken te laten waarderen van hardlopers die solo trainen of in een groep. Deze opzet was ook verbonden aan de identiteit. De kenmerken van de groep scoorden veel hoger. Bij vrouwen waren de scores hoger dan bij de mannen. Wat mensen ervaren in een groep doet veel voor hun eigen gedrag en persoonlijke identiteit.

De 4 stappen

Ga aan de slag met visualisatie. Houd de stappen in visualisatie en sportief gedrag klein. Ondersteun je coaching met de ‘waarom-vraag’ en vergeet niet hoe krachtig groepen zijn voor de ontwikkeling van de individuele hardloper.

Deel dit artikel