Schema voor niveauverbetering in de Coopertest (1)

22 mei 2021

Het gaat niet om het lopen van een Coopertest maar met deze trainingen kun je het niveau van je lopers op alle afstanden verbeteren. Wekelijks krijg je als lid van Hardlooptrainers Nederland een vers schema. Dat levert gevarieerde trainingen op waarbij je heel veel plezier met de groep kunt beleven.

De Coopertest gaat om het afleggen van zoveel mogelijk meters binnen 12 minuten. Bovenin in de gele balk van het schema zie je je huidige niveau wat je in 12 minuten kunt lopen. Wat moet je trainen om die afstand te verbeteren? Dat levert een gevarieerde intensieve training op. Iedere week geven we een vers schema zodat je als trainer een nieuwe uitdaging aan je lopers kan geven.

Zorg voor een uitstekende warming-up want het is een intensieve vorm van training. Het komt in de buurt van een tempoblok maar het gaat vaak nog net wat sneller door het gevoel bij de lopers om meer meters te winnen. En als je het als koppel uitzet, maakt ook de wil om te winnen van de ander deze trainingsvorm zwaar. Naast oefeningen zijn 10 tot 15 minuten inlopen noodzakelijk.

Tips van Theo bij deze week

“Dit is de eerste aflevering van deze serie. Ik heb vele honderden lopers, zowel vanuit verenigingen maar ook bij bedrijfsopleidingen deze Coopertest en de bijbehorende trainingen laten lopen. Vanuit al die data zijn de schema’s opgesteld. In het begin is het even zoeken hoe goed een loper het doet. Het mooie van de aanpak van Cooper is dat je precies de trainingen kunt afstemmen op het individu. Dat lukt niet meteen. Bij twijfel in welke categorie je lopers vallen, pak het conservatief aan en plaats hen aan het begin. Bijvoorbeeld in de 1900 meter in 12 minuten.”

“Loop maximaal twee tot vier keer per jaar een Coopertest en niet meer.”

“De kracht van deze serie met de schema’s is dat je groep ná afloop bijna gelijktijdig klaar is. Je kunt dan als trainer met de hele groep weer verder.”

Online bijeenkomst Coopertest perfecte trainingsmethode

Wekelijks vind je op de Hardlooptrainers Nederland website een vers schema voor het trainen rondom de Coopertest. De Coopertest is een perfect doel om naartoe te werken. Hoe train je met deze methode? Online bijeenkomst met trainer Theo van Maanen waarin hij zijn ervaringen met deze schema’s deelt.

11 juni 2021 20:00 - 21:00 uur Online

Dit evenement is alleen voor leden van Hardlooptrainers Nederland. Als je nog niet bent ingelogd wordt je automatisch gevraagd om dit alsnog te doen. Daarna word je aanmelding meteen via een e-mail bevestigd en staat het event in jouw account ook geregistreerd. Ben je al ingelogd dan kun je meteen aanmelden en ontvang je een bevestiging via e-mail.

Waardevol

Het trainen voor een Coopertest is ongelooflijk waardevol. Het trainen rondom een Coopertest prikkelt de ontwikkeling van de VO2-max. Dat wordt in de trainingsleer gezien als de maximale conditie die een loper kan bereiken. Het is de maximale zuurstofopname die je in een minuut kan verwerken en dat is nauw gerelateerd aan de capaciteit van je hart. De Coopertest heeft een nauwe relatie met trainen op hartslag. Het tijdsblok van 12 minuten is onder meer gekozen door de arts Cooper omdat daarna de hartslag bijna niet meer stijgt.

Net als het menselijk lichaam is daar niet meteen een plafond voor aan te geven. Het maximum kan ook variëren naar de vorm van de dag en naar de ontwikkeling die de hardloper doormaakt. Het is voor trainer en loper waardevol om ook zonder wedstrijden te zien waar de grens ligt.

Deel dit artikel