Schema voor niveauverbetering in de Coopertest (2)

04 juni 2021

Het gaat niet om het lopen van een Coopertest maar met deze trainingen kun je het niveau van je lopers op alle afstanden verbeteren. Wekelijks krijg je als lid van Hardlooptrainers Nederland een vers schema. Dat levert gevarieerde trainingen op waarbij je heel veel plezier met de groep kunt beleven.

De Coopertest gaat om het afleggen van zoveel mogelijk meters binnen 12 minuten. Bovenin in de gele balk van het schema zie je je huidige niveau wat je in 12 minuten kunt lopen. Wat moet je trainen om die afstand te verbeteren? Dat levert een gevarieerde intensieve training op. Iedere week geven we een vers schema zodat je als trainer een nieuwe uitdaging aan je lopers kan geven.

Zorg voor een uitstekende warming-up want het is een intensieve vorm van training. Het komt in de buurt van een tempoblok maar het gaat vaak nog net wat sneller door het gevoel bij de lopers om meer meters te winnen. En als je het als koppel uitzet, maakt ook de wil om te winnen van de ander deze trainingsvorm zwaar. Naast oefeningen zijn 10 tot 15 minuten inlopen noodzakelijk.

Tips van Theo bij deze week

“Het weer is prachtig, hogere temperaturen en meer zon. Let er bij je lopers op dat zij het niet té warm krijgen. De hartslag ligt bij warm weer altijd al een paar slagen hoger. Het kan zijn dat hierdoor de geplande trainingsdoelen niet worden gehaald. Coach je lopers op de invloed van het weer. Het is niet erg dat zij boven de streeftijden lopen. De training blijft van waarde voor de opbouw naar een volgend level in het Cooper schema. Als later het weer koeler wordt, zie je toch waarschijnlijk de trainingsresultaten terug ondanks dat de lopers het deze week als ‘zwaar’ kunnen ervaren.”

“Zie je aan de groep dat de warming-up goed gaat? Maak dan alvast een lichte transitie naar de trainingsfase. Laat je lopers 4 x 100 meter snel lopen op het begintempo uit het schema met een dribbelpauze van 50 tot 60 seconden. Coach op soepel maar vlot lopen. Start niet voluit maar versnel naar de snelheid van het eerste blok uit het schema. Bedenk dat dit de warming-up is, nog niet de kern van de training.”

Online bijeenkomst Coopertest perfecte trainingsmethode

Wekelijks vind je op de Hardlooptrainers Nederland website een vers schema voor het trainen rondom de Coopertest. De Coopertest is een perfect doel om naartoe te werken. Hoe train je met deze methode? Online bijeenkomst met trainer Theo van Maanen waarin hij zijn ervaringen met deze schema’s deelt.

11 juni 2021 20:00 - 21:00 uur Online

Dit evenement is alleen voor leden van Hardlooptrainers Nederland. Als je nog niet bent ingelogd wordt je automatisch gevraagd om dit alsnog te doen. Daarna word je aanmelding meteen via een e-mail bevestigd en staat het event in jouw account ook geregistreerd. Ben je al ingelogd dan kun je meteen aanmelden en ontvang je een bevestiging via e-mail.

Ben je nog geen lid van Hardlooptrainers Nederland? Kom bij onze community en je kan dan ook meedoen aan de bijeenkomst van 11 juni.

Waardevol

Het trainen voor een Coopertest is ongelooflijk waardevol. Het trainen rondom een Coopertest prikkelt de ontwikkeling van de VO2-max. Dat wordt in de trainingsleer gezien als de maximale conditie die een loper kan bereiken. Het is de maximale zuurstofopname die je in een minuut kan verwerken en dat is nauw gerelateerd aan de capaciteit van je hart. De Coopertest heeft een nauwe relatie met trainen op hartslag. Het tijdsblok van 12 minuten is onder meer gekozen door de arts Cooper omdat daarna de hartslag bijna niet meer stijgt.

Net als het menselijk lichaam is daar niet meteen een plafond voor aan te geven. Het maximum kan ook variëren naar de vorm van de dag en naar de ontwikkeling die de hardloper doormaakt. Het is voor trainer en loper waardevol om ook zonder wedstrijden te zien waar de grens ligt.

Deel dit artikel