De kunst van open vragen stellen en feedback geven

21 februari 2022
Stel wat vaker een open vraag.Gabin Valet via Unsplash

Hardlooptrainers zijn goed in het samenstellen van gevarieerde schema's. Ze staan vaak in weer en wind en met veel positiviteit worden de groepen getraind. Je moet ook weten of je lopers zich in een flow bevinden. Pas de basis coachingstechnieken open vragen stellen en feedback geven vaker toe.

Als trainer kun je een prachtig schema doorgeven. Talloze oefeningen kun je voorschotelen. Hoe zit het met je lopers? Zitten zij in een flow waarin het zo lekker vooruit gaat? Het kan ook zijn dat je lopers keurig alles doen wat je vraagt maar dat onderhuids de flow afwezig is. Er is misschien wel weerstand, bewust of onbewust. Als die weerstand weg is, kun je in de relatie sporter-trainer meer bereiken. Daar moet je als trainer mee leren omgaan. Een scherp trainersoog zal verbale en non-verbale signalen opvangen en daarin herken je de flow, of het ontbreken daarvan. Ok, dat scherpe oog heb je maar je weet pas echt hoe het zit door vragen te stellen. Wil je weten hoe een situatie aanvoelt voor een hardloper? Stel dan geen gesloten ja/nee vraag maar stel open vragen. Dat is de echte basis voor het coachen. Een open vraag stellen mag wat vaker en dat kan breed uitwaaieren.

Voorbeelden open vragen

Met sommige vragen kan je peilen hoe het met iemand gaat. “wat voor een dag heb je tot nu toe”. Je kunt dan achterhalen met hoeveel stress jouw hardloper naar de training ging. Of dat alles heel relaxed is. Wellicht té relaxed voor jouw doelstelling voor de dag.

Het kan ook zijn dat je een reactie wilt krijgen op oefeningen of trainingsomstandigheden. Voorbeelden: “Wat voelde je toen we die nieuwe skipping deden?”. “We staan nu op een andere trainingslocatie, wat valt je daarbij op?”

Als de geest sterk is, ontstaan er mooie dingen op trainingen en wedstrijden. Ook dat kun je via vragen achterhalen. Voorbeelden: “Wat doet het nieuwe schema voor je motivatie?” “Voel je je sterk met dit schema?” “Je lijkt in te houden, waar denk je aan?” Met die laatste kun je bijvoorbeeld associaties loskrijgen. Dat kunnen associaties zijn die een negatieve betekenis hebben waardoor een loper zich inhoudt.
Als trainer en coach is het waardevol als je achterhaalt welke associaties en ervaringen in een loper omgaan. Daar zit meestal de sleutel in verwerkt voor het opzetten van een positieve trainingsomgeving waar je als trainer de regisseur van bent.

Feedback geven klinkt logisch maar is niet makkelijk

Laat je feedback als coach op de antwoorden uit de open vragen niet lang liggen. Als je meteen feedback geeft dan is de leerervaring het grootst, blijkt uit onderzoek in het onderwijs. We merken wel aan interviews met leden van Hardlooptrainers Nederland dat het makkelijk antwoord geven en coaching tot leermoment maken nog niet makkelijk is. Als je je feedback té lang laat wachten kan de loper mentaal niet meer de connectie maken met zijn of haar actiemoment. Je verliest dan het moment tot het nieuwe perspectief op de ervaring.

Wellicht dat we in ProLoop magazine (het magazine van Hardlooptrainers Nederland) nog eens wat dieper op dit onderwerp ingaan. Als dit korte artikel naar meer smaakt, laat het weten.

Deel dit artikel