Jouw eigen trainersverhaal maakt je sterk

25 november 2022

Bijna 600 leden telt Hardlooptrainers Nederland. Ook in de komende editie van magazine ProLoop stellen we de nieuwe trainers voor. Wat valt op? Iedereen is hardlooptrainer, natuurlijk. Maar je merkt bij al die trainers hun eigen verhaal en inbreng en dat is je grote kracht.

Gezellige groep of prestatiedieren?

Je kijkt als trainer eerst goed naar je groep. Je weet het meestal wel omdat je je groepen wekelijks ziet. Pas je taal, lichaamstaal en woordkeuze aan op de mensen die je voor je hebt. Zijn het gezelligheidszoekers? Dan bereik je in je training meer als je je trainingsboodschap verpakt in de gezellige taal. Zijn het atleten die prestaties willen neerzetten? Pas je boodschap aan, je woordgebruik en de ambities die je uitspreekt. Het zijn uitersten en het is een tegenstelling die niet altijd hard is door te voeren. Hoe zit het dan met die trainer die voor hun neus staat? Nu kom je bij jouw eigen verhaal.

Jouw persoonlijke lading

Jij hebt zelf ook jarenlange ervaring in het hardlopen. Je hebt zelfs een opleiding gevolgd omdat het hardlopen je passie is. Zo begint het vaak. Dan ontdek je dat de interactie met een groep het leven van een trainer dubbel zo leuk maakt. Verpak in de interactie ook jouw eigen verhaal. Hoe? Stel je legt uit wat een korte interval kan opleveren van bijvoorbeeld 5 x 1 minuut. Je kunt beginnen hoe jij de eerste keer persoonlijk deze interval hebt ervaren. “Voor jullie heb ik een manier om veel beter te leren omgaan met je tempo. Het heeft mij als in een snelkookpan geleerd hoe ik sneller kon lopen en beter mijn tempo aan kan voelen. Hebben jullie er zin in om dit te leren kennen?”

Er zit expres een vraag in verwerkt. Het antwoord in de hoofden van de mensen voor je, vormt zich waarschijnlijk tot een ‘ja’. Dat stapje in motivatie helpt jou om de oefening met aandacht van je groep uit te leggen. Vervolgens hebben zij er ook zin in om ermee aan de slag te gaan. Zo kun je heel veel oefeningen koppelen aan hoe jij je als trainer bij een oefening voelt. Emotie is een krachtig middel om een training over te brengen. Techniek is leuk, emotie zorgt voor extra motivatie. Daardoor blijft een training ook hangen bij een hardloper omdat hij waarschijnlijk achteraf nog het verhaal van de training weet. Je kan wel 5 x 1 minuut geven maar dat is kil. Door er een persoonlijke lading aan te geven blijft het hangen.

Lol

Het is moeilijk aan te geven in hapklare tips maar mensen vinden humor heerlijk. Humor is lastig beet te pakken. Pas het veel toe. Breng je trainingen enthousiast. Je kan altijd aan trainingen koppelen hoe het jou als trainer blij maakt. Of je stelt je kwetsbaar op, bijvoorbeeld dat je je bij je eerste looptechnische oefeningen het gevoel had dat je een olifant was. Onhandig en lomp. Dat is ook je persoonlijke inbreng en dan blijft de trainingsboodschap levendig. Daarmee geef je indirect de boodschap dat jouw hardlopers het niet meteen ‘perfect’ hoeven te doen. Hopelijk zie je je lopers dan in de periode van meerdere trainingen groeien en dan kun je vergelijkingen maken met andere dieren zoals een ‘gazelle’. Beeldspraak levert vaak plezierige associaties op. Gebruik humor, plezier en enthousiasme veel. Hardlopers hebben er zin in van tevoren als je naar jouw training gaan. Met die instelling komen ze naar jou en naar de vereniging. Als zij ontvangen worden en getraind worden met enthousiasme krijg je dat enthousiasme ook weer terug.

Is er dan echt zo een harde scheiding tussen die gezelligheidszoekers en de prestatiedieren? Nee. Tenslotte leveren die echte prestatiedieren ook meer als de groepsleden lekker in hun vel zitten. Grapjes en ontspanning in de training helpen daar zeker bij. Jouw persoonlijke verhaal brengt het helemaal tot leven.

Deel dit artikel