Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Gezondheid

Blik op leven en sporten met diabetes type 1

03/07/2020 - Heb jij als trainer te maken met lopers met diabetes type 1? Als trainer kan dat heel ingewikkeld lijken. Er zijn meerdere informatiekanalen maar Ronnie van der Linden heeft een blog waarin duidelijk type 1 met een sportieve levensstijl wordt uitgelegd. Gister lanceerde de ervaringsdeskundige zijn eerste e-boek.

Week van de Sport 2020 en AH Sportactie effectief inzetten

02/07/2020 - Met de versoepelingen van de coronamaatregelen in de sportwereld is de weg open voor het jaarlijkse evenement om sport te promoten. De Nationale Sportweek 2020 is van 18 t/m 27 september. Veel trainers doen mee met trainingen en clinics in deze week. Je kunt trainingen opgeven voor de gelijktijdige AH Sportactie. Een laagdrempelige manier waarop nieuwe hardlopers met je kennis kunnen maken.

Accommodatie en kantine mogen weer open

25/06/2020 - De door het kabinet opgelegde verplichte sluiting van alle sportaccommodaties en sportkantines als gevolg van de uitbraak van het coronavirus wordt per 1 juli 2020 opgeheven. Dat heeft premier Rutte woensdagavond aangekondigd. Ook senioren hoeven tijdens de sportactiviteiten geen afstand meer te houden, waardoor het organiseren van wedstrijden per 1 juli weer mogelijk is. Dat maakt het verenigingsleven voor atletiekverenigingen en loopgroepen weer mogelijk. Blijf scherp letten op de anderhalve meter afstand tussen mensen.

Trainingen in de buitenlucht opstarten

07/05/2020 - 7 mei 2020 - Buiten sporten wordt weer mogelijk voor alle leeftijden. Het vraagt van trainers en verenigingen wel meer organisatiekracht omdat diverse andere coronamaatregelen nog wel gelden. Vanaf 11 mei mag je weer trainingen buiten geven aan alle leeftijden, wel met 1,5 meter afstand tussen de sporters, bleek gisteravond tijdens de persconferentie van premier Rutte.

Digitaal informatiecentrum over voedingssupplementen

01/05/2020 - Veel mensen en zeker ook sporters zorgen er dagelijks voor dat ze gezonde voeding binnen krijgen. Een groot deel slikt ook een voedingssupplement. Wat doen deze supplementen? Hoe werken ze? Consumenten hebben veel vragen over deze producten. Daarom start de vereniging van producenten een digitaal informatiecentrum over voedingssupplementen.

Coronavirus en veiligheid van trainers

11/03/2020 - In deze tijd waarin het coronavirus in Nederland is uitgebroken, merk je als trainer pas hoeveel contact je hebt met je lopers. Train jezelf eerst in het bewust worden hoe veel fysieke contactmomenten je hebt met je lopers. Vermijd het fysieke contact zolang corona niet voorbij is.

Thuis sporten Parkinson patiënten evengoed als medicatie

12/09/2019 - Radboudumc onderzoekers laten zien dat patiënten in een vroeg stadium van de ziekte van Parkinson in hun eigen huis trouw maandenlang kunnen sporten. Het regelmatige sporten had voor de patiënten een positief effect op hun motoriek, met een verbetering die overeenkwam met het effect van gangbare Parkinson medicatie.

60% van de sporters weet niet wat te doen bij oververhitting

30/08/2019 - Als trainer is dit cijfer zorgwekkend. Waarschijnlijk heb je tijdens de hittegolven genoeg tips gegeven om sporters veilig te trainen tijdens warme dagen. Toch weet 60% van de sporters niet wat zij moeten doen bij oververhitting. Het is een signaal dat bij iedere zomer toch weer volop aandacht nodig is wat warm weer doet met het lijf van de sporter.

Onderzoek kransslagaderverkalking roept vragen op over verschillen fietsen en hardlopen

08/03/2019 - 6 maart 2019 - Hardlopers krijgen vaker verkalking dan wielrenners
Voortbouwend op eerdere resultaten hebben onderzoekers van het Radboudumc vastgesteld dat hardlopers vaker kransslagaderverkalking hebben dan wielrenners. Hoe kan dat?

Veel koolhydraten snacken verhoogt stressgevoel

21/03/2018 - 21 maart 2018 - Een paar kilo te zwaar? Veel hardlopers zoeken de hulp van een hardlooptrainer om strakker in hun vel te komen. Een van de boosdoeners is ons snackgedrag tussen maaltijden door waardoor we vaak teveel eten. Veel onderzoek naar snacken richt zich op snacken als beredeneerd gedrag. Maar snacken is vaak helemaal niet beredeneerd: we snacken ook impulsief, uit gewoonte of uit emotie. Saskia Wouters, docent en onderzoekster bij de Open Universiteit, onderzocht dit impulsieve snackgedrag.

ReChill bij atletiek

20/09/2017 - 20 september 2017 - Waren trainers in het verleden alleen opgeleid om fysieke oefeningen en spelvormen te geven, nu speelt ook de mind een grote rol. Kinderen bij hardlopen en andere vormen van atletiek korte oefeningen geven voor ontspanning en focus is normaal geworden. Nu ook met het televisieprogramma ReChill aandacht komt voor meditatie en ontspanning kun je de twee werelden aan elkaar verbinden.

De balans tussen rusten, intensiteit en top voelen

31/05/2017 - 31 mei 2017 - Het is voor coaches een lastige materie: wanneer is de hardloper echt helemaal klaar voor zijn wedstrijd? De mythe dat je een week lang niks doet in de week vóór de wedstrijd is zo langzamerhand verdwenen. De aanpak verschilt sterk van persoon tot persoon. Achtergrond van de laatste twee trainingsweken voor een wedstrijd en een korte checklist.

Vele uren sporten verhoogt risico op verkalkte kransslagader

29/05/2017 - 29 mei 2017 - Zeer actieve sporters hebben vaker verkalking van de kransslagaders van het hart dan leeftijdsgenoten die minder sporten. Daar staat tegenover dat het type aderverkalking bij hen gunstiger is dan verwacht. Dit blijkt uit onderzoek van het Radboudumc, UMC Utrecht en Meander Medisch Centrum dat is gepubliceerd in Circulation. Het gaat om sporters die meer dan vier uur in de week trainen. Sporten blijft gezond geven de onderzoekers als boodschap.

Wat te doen als het wel misgaat?

04/04/2017 - EHBO en reanimatie
Je hoopt natuurlijk nooit dat het gebeurt, maar ook tijdens een training met je groep zit een ongeluk soms in een klein hoekje. Wat moet je als trainer doen bij een ongeluk of blessure? En hoe ga je goed voorbereid op pad? Jan Fokke Oosterhof zet een aantal belangrijke EHBO en reanimatie-tips voor de trainer op een rij.

Moet de duurloper trainen op efficiënte mitochondria

14/12/2016 - Een marathonloper zonder een schema met lange duurlopen? Dat lijkt onzinnig. We weten dat mitochondria, de kleine energiefabriekjes in de spieren toenemen als je meer traint. Dat is gunstig. Simpel gezegd, je krijgt meer energie en daardoor kun je ook je sport langer volhouden. Van schaatser tot en met hardloper, die mitochondria willen we overdadig ontwikkelen. Iedere trainer voelt aan dat kwantiteit niet altijd optimaal is voor succes.

Core stability training is specialistisch maatwerk

24/11/2016 - Afgelopen zondag won Susan Krumins met overmacht de Zevenheuvelenloop in Nijmegen. Ze liep maar liefst één minuut sneller dan die andere sterke Nederlandse Jip Vastenburg. Susan kwam ontspannen over de finish. Haar debuut op de weg in een 15 kilometer wedstrijd was meteen succesvol. Het leek heel makkelijk maar het kostte jaren van zoeken naar trainingen die bij haar passen.

Op een trainingsschema kun je niet hardlopen

22/11/2016 - Hoe mooi de cijfers ook zijn in een trainingsschema, je kunt er geen kilometer op lopen. Voeding is het fundament voor veel loopplezier. Hardlopers vragen er niet snel naar maar als ze eenmaal het hardloopvirus hebben, zijn ze ook nieuwsgierig naar de juiste brandstof. Bied hen meer dan alleen de basiskennis.

Alles over koolhydraten tijdens inspanning

28/10/2016 - Hoeveel koolhydraten moet een hardloper innemen tijdens de inspanning? Wat is het verschil in inname bij een wedstrijd onder het uur of bij een wedstrijd langer dan twee uur? Topsporttopics geeft antwoord op deze vragen.

Koolhydraatdrank zinvol bij wedstrijden langer dan 90 minuten

23/06/2016 - Heeft het nut om tijdens lange hardloopwedstrijden koolhydraatdranken te drinken? Die vraag is al vaak onderzocht bij wielrenners, maar of die gevonden effecten ook opgaan voor hardlopers is niet altijd duidelijk.

Invloed melkzuur op loopeconomie en waarde compressiekleding: de feiten

22/06/2016 - Om goed te kunnen presteren is voor zowel de trainer als de hardloper kennis van het menselijk lichaam van essentieel belang.

Lopen bij hoge temperaturen

17/11/2015 - Tijdens de zomermaanden moet je als trainer ook rekening houden met de weersomstandigheden. Buiten sporten bij hoge temperaturen is niet verstandig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Hoe zorg je dat je lopers verantwoord blijven trainen met warmte? En wat doe je als iemand tijdens een training of wedstrijd een zonnesteek oploopt?