Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Nieuws

Coronavirus en veiligheid van trainers

Coronavirus en veiligheid van trainers

In deze tijd waarin het coronavirus in Nederland is uitgebroken, merk je als trainer pas hoeveel contact je hebt met je lopers. Train jezelf eerst in het bewust worden hoe veel fysieke contactmomenten je hebt met je lopers. Vermijd het fysieke contact zolang corona niet voorbij is.

Geen high fives

In deze tijd waarin het coronavirus in Nederland is uitgebroken, merk je als trainer pas hoeveel contact je hebt met je lopers. Train jezelf eerst in het bewust worden hoe veel fysieke contactmomenten je hebt met je lopers. Vermijd het fysieke contact zolang corona niet voorbij is.

Welke trainer doet het nu niet? De hele groep een high five geven als er een stevig trainingsonderdeel positief is afgerond. Het kan niet meer. We moeten als trainers een andere beeldtaal ontwikkelen nu het coronavirus heerst. Het is niet goed om fysiek contact te maken met je lopers. Sinds 9 maart vraagt de overheid om geen handen meer te schudden. Voor trainers gaat het een stap verder. Geen handcontact. In andere landen wordt geadviseerd om ook even geen schouderklopjes uit te delen. Een knuffel geven, in de hardloopwereld best gebruikelijk, moet je zeker niet doen.

Afstand vergroten

Voor je eigen veiligheid kun je beter op minstens twee meter afstand blijven van je lopers. Dat is dan ook even passen en meten als je met de groep buiten een training houdt. Vraag lopers om niet zomaar te niezen, maar in de elleboog. Als er zakdoekjes gebruikt worden, gooi die weg na gebruik. Het virus wordt overgedragen via vochtdruppeltjes. Bij sport komt dit nog meer vrij dan bij gewoon bewegen. Zorg daarom als trainer voor genoeg afstand en let op hygiëne. Was na afloop goed je handen. Adviseer je lopers hetzelfde te doen.

Je zit vaker aan je gezicht dan je denkt

Bij sport zit je al snel met je handen aan je gezicht. Je veegt even snel het zweet, een snottebel of regen weg. Dat is nu niet verstandig. Vraag vooraf aan de training of je lopers koorts voelen of verkoudheidsklachten hebben. Laat ook op je eigen website of op de site van de vereniging weten dat lopers met verkoudheidsklachten beter thuis kunnen blijven. De oproep vanuit de overheid (RIVM) is dat je beter thuis kunt blijven bij verkoudheidsklachten of verhoging tot 38,0 graden Celsius, wanneer je contact hebt gehad met een patiënt met het coronavirus of wanneer je in een gebied bent geweest waar veel patiënten zijn met het nieuwe coronavirus. Bij milde klachten hoeft de huisarts niet gebeld te worden, omdat het een gewone verkoudheid kan zijn. Advies is om thuis uit te zieken en te zorgen dat je anderen niet besmet. Als de klachten erger worden, neem dan telefonisch contact op met de huisarts.

Oppervlakten

Leg aan je groep uit waarom je als trainer afstand houdt van de groep. Het is een preventieve maatregel en niet om de relatie te verstoren. Werk met nieuwe handgebaren en lichaamstaal in plaats van de high five waarmee je direct contact maakt met je lopers. Je kunt vaker de duim omhoog gebruiken, zwaaien en richting aangeven. Spreek met elkaar een nieuwe vorm van een high five af. Het gevaar met het coronavirus zit in direct contact tot zover lichaamsvocht kan komen. Helaas is dat in sportieve situaties verder dan in de normale omgang. Let daarom ook op welke oppervlakten je aanraakt, die je sporters ook aanraken. Het is dan ook slim om bij een EHBO kit een voorraadje met hygiënische doekjes mee te nemen zodat je altijd even oppervlakten kunt afnemen als je iemand moet helpen bij een ongeluk.

Dit artikel is geschreven op 10 maart 2020. Voor actuele adviezen, volg de richtlijnen van RIVM.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!