Het platform voor de hardlooptrainer in Nederland!

Lid worden? Klik hier

Nieuws

Nationaal Hitteplan: houd de kwetsbare hardlopers in de gaten (7 tips)

Nationaal Hitteplan: houd de kwetsbare hardlopers in de gaten (7 tips)

Vandaag is het Nationaal Hitteplan in werking getreden. Dat klinkt heel groot maar het zijn adviezen aan het publiek om op je gezondheid en op elkaar te letten. Hitte heeft een grote impact op sport, houd daarom als trainer en coach je sporters in de gaten. Dubbel in de gaten want er geldt voor deze dagen ook een smog waarschuwing. 7 tips voor trainers die groepen begeleiden.

Het Nationaal Hitteplan is in feite een waarschuwing voor hitte en de risico’s die dit met zich mee kan brengen en een oproep om extra op elkaar te letten. Het hitteplan is vooral bedoeld voor mensen met een kwetsbare gezondheid. Dat zijn meestal niet de hardlopers. Het gaat om ouderen, baby’s, chronisch zieken, mensen met overgewicht, mensen in verzorgingshuizen en mensen in een sociaal isolement. Deze mensen moeten alert zijn op uitdroging en oververhitting.

De kwetsbare hardloper?

Toch moet je goed op je hardlopers letten. Intensief duursporten tijdens de hete dagen kan leiden tot uitdroging en dat is gevaarlijk. Nog steeds onderschatten duursporters hoe snel vocht wordt verloren tijdens de trainingen.

  1. De combinatie met lopen op plaatsen zonder schaduw kan het risico op uitdroging snel vergroten.
  2. Als je met je groepen traint, let op elkaar. Vraag als trainer dat de hardlopers ook op elkaar letten.
  3. Pas trainingen aan in intensiteit en duur als dat nodig is. Dat moet je als trainer inschatten omdat het afhangt van conditie, vermoeidheid of stress en gezondheid van je lopers. Dat is erg relatief en vraagt daarom ervaring en inzicht om de trainingen aan te passen.
  4. Als lopers toch last krijgen van de hitte en uitdroging horen trainers achteraf dat de signalen zijn genegeerd. Signalen zijn onder meer vermoeidheid, evenwichtsgevoel vermindert, erge dorst, focus daalt, verward praten.
  5. Vaak gehoord bij hardlopers: “maar ik loop zo lekker”. De impact van hitte en uitdroging gaat niet gelijk op met de gevoelswaarde van snelheid en cadans.
  6. Veel hardlopers trainen in shirts met korte mouwen of singlets. Let daarom op verbranden van de huid. Smeren!
  7. Daar komt bij dat er een smog waarschuwing is afgegeven.

Smog door ozon

Met hardlopen kan je merken dat de smog je capaciteit in je longen be├»nvloedt. Smog door ozon ontstaat bij ophoping van luchtvervuiling op zonnige dagen. Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu adviseert mensen die gevoelig zijn voor smog om binnen te blijven en om zware lichamelijke inspanning te beperken. In Europa zijn voor ozon een informatie- en een alarmdrempel vastgesteld. De EU-informatiedrempel is 180 microgram ozon per kubieke meter lucht. Bij (dreigende) overschrijding van deze waarde kunnen mensen die gevoelig zijn voor smog, klachten krijgen. Het RIVM brengt dan een waarschuwing uit. De luchtkwaliteit is dan "slecht" volgens de Nederlandse Luchtkwaliteitsindex. De EU-alarmdrempel is 240 microgram ozon per kubieke meter lucht. De luchtkwaliteit is dan “zeer slecht" volgens de Nederlandse luchtkwaliteitsindex. Wanneer deze waarde overschreden wordt, kan iedereen klachten krijgen. Als dit dreigt te gebeuren, zet het RIVM de smogwaarschuwing om in een smogalarm.

Wilt u ook abonnee worden van ons magazine Proloop?

Meld u nu dan aan!

Agenda

Opleiding TrailRunningTrainer-basis weer mogelijk in oktober 2020

Opleiding TrailRunningTrainer-basis oktober 2020

3-10-2020

Velp
Bijscholing
Lees meer
Maand van de Looptrainer 2020

Maand van de Looptrainer

01-11-2020

Online en Offline
Evenement
Lees meer